Daniela Mihaela

„Natura iti da chipul pe care il ai la 20 de ani. Viata iti modeleaza chipul pe care il ai la 30 de ani. Dar la 50, vei avea fata pe care o meriti"

Spune Nu! – Vegeta / Delikat

Scrie un comentariu

Am ales să încep cu ceva mai simplu pentru că vreau să vorbesc despre un ingredient foarte periculos pe care o să-l întâlnim şi la celelalte produse. Şi am zis că mai bine să-l explic de la început ca să fie lucrurile clare.

Dar hai să le luăm pe rând să vedem ce conţin amestecurile de condimente şi mirodenii pe care le pun mamele noastre în supe, ciorbe, mâncăruri etc. Întotdeauna când citiţi o listă de ingrediente fiţi atenţi şi la ordinea în care sunt puse: întotdeauna ingredientele sunt trecute în ordinea descrescătoare cantităţii lor în produsul respectiv. Lista noastră începe cu sare iodată, ceea ce este şi normal având în vedere că este vorba despre un condiment pentru mâncare. Apoi avem zahăr….ceea ce înseamnă că este într-o cantitate destul de mare având în vedere faptul că este trecut al doilea. Şi, ca să ne lămurim, ne uităm la informaţiile nutriţionale şi vedem că are 19g /100g…produsul are 250g..deci, per total, are 47,5g zahăr, adică vreo 9.5 cuburi de zahar (un cub are aprox 5g). Cam mult nu? Dar să zicem că se acceptă, că doar nu pui tot delikatul la o mâncare. Aaa..că te gadeşti că nu planuiai să pui zahăr în ciorbă? La asta mă gândeam şi eu.

După zahăr apare deja un ingredient suspect: „potenţiatori de aromă (monoglutamat de sodiu […]). Nu ştiu dacă ştiţi de acest monoglutamat de sodiu, nici eu nu ştiam pînă de curând. Dar am aflat şi vreau să ştiţi şi voi. Cea mai edificatoare şi accesibilă sursă  este reportajul de la România, te iubesc despre acest potenţiator de aromă, numit şi „umami”, care înseamnă „gustos” în japoneză.

http://stirileprotv.ro/stiri/romania-te-iubesc/romania-te-iubesc-umami-al-cincelea-gust-periculos-de-bun.html

Voi încerca, pentru cei care preferă să citească decât să se uite la filmuleţ, să îl rezum şi să mai adaug nişte informaţii pe care le-am găsit din alte surse.

Ce este monoglutamatul de sodiu? Totul a început în 1908 când doctorul Kikunae Ikeda din Tokyo, Japonia a extras glutamat din alge. S-a dovedit că, adăugat în mâncăruri le da un gust irezistibil. Astăzi, el este produs la scară largă (în principal în Japonia) prin procedee sintetice, din culturi bacteriene.  În general, el apare pe etichete sub numele de monoglutamat de sodiu (ca aici) dar îl mai puteţi găsi şi ca: glutamat monosodic, E 621, aromă de fum, potenţiator de aromă/gust, acid glutamic, arome naturale. Gustul acestui potenţiator este acela de carne sarată.

Cum acţionează? Se pare că el acţionează direct asupra creierului. Glutamatul excită papilele gustative care, la rândul lor, trimit impulsuri către creier, iar apoi către encefal unde se produce plăcerea. Problema este că acest potenţiator păcăleşte creierul pentru că plăcerea pe care o simţi nu vine de la mâncarea în sine ci doar de la el. Chiar şi cea mai fadă mâncare devine foarte bună dacă adăugăm E621. Gândiţi-vă la salam sau parizer. Puţină carne, cu nişte sorici, slănină şi intestine, amestecate şi date prin maşină. Chiar crezi că ar fi bun aşa ceva? Home made gen. Dar dacă se adaugă E621 mănânci de nu te mai opreşti. De ce îţi place? Pentru că suntem păcăliţi să ne placă.

Pe lângă asta, se pare că el este vinovatul de pofta inexplicabilă de mâncare pe care o simţi după ce ai mâncat o anumită mâncare ce îl conţine. Chiar ştiu că există efectul astă mai ales la mâncarea de tip fast-food; mănânci, şi cu cât mănânci mai mult, cu atât ai senzaţia că nu te mai poţi opri. Plus că, acest potenţiator provoacă dependenţă. Creierul va cere acele mâncăruri care îl conţin pentru a obţine plăcerea „celui de-al cincilea gust”.

Ok, şi ce rău îmi face? Primul pe care îl afectează este creierul. El excită neuronii atât de tare, încat „îi prăjeţte”. De aici boli ca Parkinson, Alzheimer, ADHD-ul la copii, atacuri de panică, epilepsie, migrene, oboseală cronică. De asemena, el afectează şi coportamentul zilnic; deci ar putea fi o cauză de  iritabilitate, oboseală, tristeţe inexplicabilă etc. Strică şi echilibrul hormonal, de unde apare şi obezitatea.

Unde se  găseşte? Îl găsim în condimente şi mirodenii (cum e în cazul nostru), în supe la plic, în chipsuri, în mezeluri de toate felurile, sosuri procesate,în junk food , în China, Japonia şi cică prin Colentina (prin Europa, probabil) unde se vinde la sac :))  Monoglutamatul de sodiu este interzis în Australia.

Şi, revenind la problema noastră, hai să ne uităm cât glutamat conţine delikatul. Sodiu 22,5g…din 100, adică aproape UN SFERT!! E clar, nu? Apoi: legume- morcovi, ardei roşu, păstârnac, pudră de ţelină (strâmb puţin din nas),pătrunjel, leuştean toate însumând 5.9g   ..din 100!!! (ştiţi reclama cu legumele care se transformă în delikat şi merg direct în supică. Vrăjeală!). Mai avem maltodextrină (care este un carbohidrat extras din cartofi / porumb şi se pare că este safe deşi, fiind procesat, am dubiile mele), grăsime şi carne de pui ( vă gândiţi şi voi, nu-i aşa, la nişte cărniţă de pui care rezistă, natural, într-un plic până la „03/2014”? ), arome (cuvânt care ,din păcate, nu are o definiţie clară în alimentaţie), colorant – riboflavină (colorant şi vitamină) şi un antioxidant din rozmarin.

Şi cam atât. Parcă nu prea e ce ştim noi din reclame nu? Nu prea sunt nici măcar legume cu nişte arome, este monoglutamat de sodiu (cu zahăr, sare , puţin pui expirat ) cu aromă de legume. Nu mai frumos şi mai sănătos (şi mai gustos!!) luăm noi nişte pătrunjel proaspăt, nişte morcovi frumoşi, nişte ardei gras, o ceapă, nişte leuştean şi, pentru cine îşi doreşte, nişte pui, facem o supă minunată şi nimeni nu mai păcăleşte pe nimeni?

 
 
Anunțuri

Autor: danymihaela

Viața se învață

Lasă un gând

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s